Posted by: untoro | March 1, 2007

Mahkota Dewa

Akhirnya setelah menunggu-nunggu selama 2 tahun, mahkota dewa di rumah berbuah juga🙂. Jumlah buahnya sudah lebih dari 30!

Mahkota dewa merupakan salah satu tanaman obat yang berasal dari Irian Jaya. Tinggi pohon yang saya punya tidak sampai 1 meter. Bunganya berbentuk terompet dengan panjang sekitar 2 cm dan buah berbentuk bulat-lonjong berdiameter 3 – 5 cm.
Yang menarik dari buah ini yaitu warnanya yang merah menyala.


 

Orang tua saya biasanya membuat seduhan air mahkota dewa jika mulai merasa tidak enak badan, batuk, pilek, dan pusing-pusing.

Buah yang sudah matang benar (merah menyala dan buahnya sudah jatuh sendiri) diiris tipis-tipis. Irisan tersebut kemudian dikeringkan. Sekitar 3 – 5 iris buah mahkota dewa dimasak dengan air sampai mendidih dari 3 gelas hingga menjadi 1 gelas.

Anda dapat melihat informasi lebih banyak mengenai mahkota dewa di link berikut:


Responses

  1. Saya dari Malaysia. Pokok mahkota dewa tiada tumbuh semulajadi di sana. Jadi kalau boleh saya mahu dapatkan benih biji untuk ditanam di Malaysia.
    Saya lihat pokok ini amat berkhasiat.
    Bagaimana cara saya boleh dapatkan benihnya.
    sekian terima kasih.

    • nanti kalau di kasih benihnya ….terus nanti di klaim sebagai punya malaysia atau Tidak bos,? Saya punya banyak benihnya.

  2. kalo mau pohon mahkota dewa dirumah saya.krm sj psn ke email sy.

    • berapa harga sepokok.
      dimana bolih dapat.
      tq

  3. Saya dari Pangkalpinang. Saya, punya tanaman mahkota dewa di rumah. Pohonnya nggak pernah berhenti berbuah, kadang saya kesulitan untuk mengolahnya. Saya, juga suka mengkonsumsi buah mahkota dewa tersebut. Saya keringkan kemudian saya seduh seperti menyeduh teh. Memang saya merasakan manfaatnya.

  4. Ya…macam mana dapatkan benih biji yang segar untuk ditanam di Malaysia.
    saya nak cuba tanam
    terima kasih

  5. saya punya bibit mahkota dewa. kualitasnya bagus. harganya cukup murah(Rp 2000,-)kalau berminat silakan e-mail yodha_anoraga@yahoo.co.id.

    • bibit mahkota dewa masih tidak mas?

  6. Dimana saya bisa dapat buah mahkota dewa di Malaysia. Trimas.

    • sial emel pada saya, terangkan dimana tinggal.
      tq

  7. salam perminat pokok mahkota dewa dijohor kawan saya ada jual pokok tersebut klu berminat sila e mail atau ym dgn saya atau call dgn hj moahad o146120780/0196815699

  8. oh ya email berani57@yahoo.co.uk fasal benih mahkota dewa

    • bagaimana nak dapat benihnya.berapa harga nya.dan cara guna buahnya.
      tq

  9. KAWAN KAWAN DIMALAYSIA NAK DAPATKAN POKOK TENGOK DLM http://www.mahkotadewajb.blogspot.com.

  10. ya …..menyusul cerita saya bln mach kelmarin mengenai benih m dewa tu…
    ya kebetulan kawan saya akan ke bandung & bogor pada 18 – 22 jun 2008 ni,,,,,
    Adalah diharap kami akan dapat sedikit buah buah md yang masak untuk jadikan benih…
    Boleh berikan alamat dan no talipon untuk meudah kami hubungi nanti

  11. hai kawan malaysia nanti jumpa kami di maha 2008 di upm kajang ye ada info pasal pokok mahkotadewa pada 11/8/08 ini.sekira nak beli buah sila berhubung 0196815699 atau pun http://www.mahkotadewajb.blogspot.com

  12. salam waksudin boleh tak bagi email atau hp saudara terima kasih.

  13. Dimana saya dapat membeli buah mahkota dewa ini di surabaya?trims

    • sudah dapat kah pokoknya atau buah nya.
      tq
      malysia

  14. A’kum.. Kepada rakan2 di Malaysia, terutama di Selangor jika perlukan anak-anak pokok Mahkota Dewa saiz 12″-18″ RM25 sepokok, boleh runding harga kawan2. 019-3657229 (isa) 013-3303097 (jasrizan)

  15. akum, kepada rakanrakan semua saya telah pun menjual produck tea mahkotadewa jenama biha tea kandungan buahmahkotadewa serta daun ia dlm sekotak ada 25 uncang harga dalam rm 25.00 saja tidak termasuk pos laju klu sudi sms dgn saya 0196815699 ok

  16. terima kasih kepada tuan/puan budiman yang telah bantu/ bimbing/beri maklumbalas yang sangat berharga mengenai mahkota dewa …..
    Selamat hari raya

  17. sesiapa yang berminah dengan juice extract mahkota dewa boleh hubungi saya.kami telah berkerja sama dengan jbiotect utk memasarkan mahkota dewa dengan mengeluarkan JUICE MAHKOTA DEWA DALAM PASARAN MALAYSIA

    017 6303061

    • juiece dah dalam pasaran kah.
      dimana bolih dapat
      berapa harga.
      tq..019 200 5687.

  18. Selamat Tahun Baru dan kepada kawan2 herba amnya dan khususnya mahkota dewa, mas cotek, misai kucing, pecah beling.
    Mudah2an kita akan lebeh sihat dan berjaya tahun ini dalam ekonomi yang tak menentu ini…Insyallah
    waksudin

  19. Berminat utk mendapatkan benih Mahkota Dewa boleh hubungi En. Addy. Tel. 016-9620962. Harga dan cara penghantaran boleh dirunding.

    • berapa harga sepoko.
      dimana bolih dapat.
      019 2005687

  20. BermIat unyuk mendapatkan benih mahkota dewa ATau anak pokok mahkota dewa hubungi EN AB MALEK TEL; 016-9594252. HARGA BOLEH DIRUNDING DAN CARA PENGHANTARAN.

    • berapa hagra sepokok.
      dimana bolih dapat.
      tq

  21. SAYAINGIN MENGETAHUI LEBIH LANJUT MENGENAI POKOK MAHKOTA DEWA DAN CARA PENANAMAN NYA

  22. saya mau nanya nih apa ya mamfaat buah mahkota dewa

  23. kawan2 di johor Bahru yang ada pokok dan benih sila contact saya di 012-7116962

    • Pn sue…Sila hubungi Tuan Hjmoad 016 6631600. Dia orang JB dan ada banyak pokok dan teh uncang serta kordial.

  24. Salam sejahtera semua…
    masih tak lewat jika saya ucapkan selamat tahun baru 2010. Mudah-mudahan tahun ini akan lebeh baik walaupun ekonomi global masih tak menentu.

    Mengenai mahkota dewa (Sejak kawan saya dapatkan dari Indon dan kawan-kawan yang dibangi dan johor) saya dah ada setok banyak juga. Yang berbuah pun banyak juga. Kini saya amalkan minuman nya dari pokok yang saya tanam. Setakat ni saya dan kawan-kawan yang amalkan minuman md berasa amat selesa. Syukor alhamdulillah. Saya pun dah mula jual teh uncang mahkota dewa. Untuk keterangan lanjut boleh layari lawan web kami klagrotech.com

  25. sesiapa yg menghidapi maigrain dan haipatites sila dapatkan mahkota dewa, membersihkan darah dan manjalankan darah dengan lancar

  26. mahkota dewa baik untuk semua

  27. katanya buah mahkota dewa mengandungi racun saya mahu tahu adakah boleh mejadikan kita sakit atau mati. dan mahu tanya pengalaman bapak dan orang minum mahkota dewa boleh merosakan badan- takut jugak ni

    • Tuan boleh hubongi. Tuan Hjmoad 016 6631600 -Dia orang lama dan berpengelaman luas mengenai mah kota dewa. Setahu saya biji buah saja beracun sikit dan boleh dimanafaat sebagai ubat sapu untuk kegunaa luaran
      Untuk pengetahuan dan makluman Insyallah mulai 2011 saya akan meperkenalkan minuman ROSELLE. minuman sesuai untuk semua peringkat umor. Sangat kaya dengan vitamin C
      waksudin atau wakden adalah orang yang sama.

  28. aku punya tanaman mah kota dewa n bagai mn pasarannya n berapa harganya………..

  29. butuh buah mahkota dewa hubungi nmr ini 081354708445,,,,,,,,,insya allah kita ketemu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

  30. jual mahkota dewa kering Rp. 20.000/kg
    basah 7.500/kg
    hub. gustira 0811150377

  31. Sesiapa yang berminat beli pokok benih buah mahkota dewa hanya RM 15 sepokok.
    Pn nora 0127489445. Tq

  32. Sesiapa yang berminat beli pokok benih buah mahkota dewa di Malaysia hanya RM 15 sepokok.
    Pn nora 0127489445. Tq

  33. apakah rasanya pahit mahkota dewa yg sudah di olah ?

    • tak pahit..cuma rasa macam minum air teh yang sedikit pekat sahaja, saya ada menjual buah mahkota dewa yang telah di keringkan dan juga benih mahkota dewa..sekiranya berminat untuk mendapatkan herba tersebut,,boleh hubungi saya di talian 012 7489445 ( Pn Nora) penghantaran di buat secara pos laju.

      • terimakasih atas responnya. salam…

  34. kami mencari distributor teh mahkota dewa(DAYA MANUNGGAL),Prod PJ RADJA NUSANTARA,HUB:081578191793/02746566975,WEB=teh-hijau-mahkota-dewa.com.

  35. saya ada menjual anak pokok mahkota dewa,mahkota dewa hiris.stok sentiasa ada.berminat sila hubungi saya. Yanti =012-7949104


Leave a Reply

Categories

